tiistai 17. heinäkuuta 2012

PALAMUSESSA!

Eilen illalla saavuttiin Palamuseen eli nyt on jo oikeastaan toinen päivämme täällä. Koska varasin ensimmäisen kirjoitusvuoron, joudun - eikun saan - kirjoittaa kahdesta päivästä samalla kerralla. Olen ollut tässä paikassa aikaisemminkin, viikon kesällä 2010, mutta silloin ei mitään blogia vielä ollut keksitty. Me uudet "suvinooret" jatkamme tätä viime kesänä aloitettua traditiota.
En ole aiemmin kirjoittanut minkäänlaista blogia, mutta ainakin kolme asiaa niistä tiedän. Yksi: omia asioita kuuluu vuodattaa sinne ja kaksi: kakuista pitää ottaa kuvia. Kolmas pakollinen asia on tietysti päivän asukokonaisuus, josta täytyy antaa kaikenlaisia tietoja ja ottaa kuva.

Ensin se kakku. Tätä söin aamiaiseksi. En tosin noin suurta palaa. Söin sitä jo eilen äiteen kans. Nami nami.

Asiaan eli vuodatukseen. Matka alkoi minun osaltani eilen aamulla klo 6:02 Koskuen th-pysäkiltä, jonne isä minut ja valtavat laukkuni vei. Oli HIUKAN haikeaa lähteä. Anne oli noussut samaiseen pikavuoron bussiin jo puolisen tuntia aiemmin. Aaro tuli kyytiin Riitialassa ja Inka Ikaalisten keskustasta. Välikadun pysäkillä heitin Norpalle kotijuuston puolikkaan ja matkalla sulaneen vaniljajäätelöpikarin kesätyöterveisinä Juustoportilta.

Bussimatkalla Helsinkiin ehdittiin nukkua ja lukea ihan tuore Aamulehti (aah) ja edellispäivän Ilkka (yyh). Kampin päätepysäkiltä lampsimme tavaroinemme kauppakeskukseen ostamaan ruokaa. Kaikkien syötyä ainakin jotain lähdimme etsimään paikallisbussilaituria 20, jota ei erään bussikuskin mukaan ollut edes olemassa. Löydettyämme omin päin Helsingin 9 ja 3/4 laiturin ja bussin, päätimme odottaa seuraavaa bussia, jotta tavarammekin mahtuisivat yhtä aikaa kanssamme autoon.

Bussi vei meidät kätevästi jotain möykkyistä reittiä satamaan suoraan Siljan terminaaliin. Siellä otimme liput itsepalveluautomaatista, Inka venäjnkielisenä versiona, jottei liian helpoksi mene. Laivaan piti kävellä käytävää pitkin karkeasti arvioiden noin 10 km - siltä tuntui niiden laukkujen kanssa - mutta ehdimme sinne oikein hyvin.

Laivassa valtasimme sisäkannelta alueen tavaroillemme ja siinä vähintään yksi meistä päivysti kerrallaan muiden käydessä vessassa (reissun siihen mennessä ensimmäisessa ilmaisessa) ja ostamassa karkkia. Joku saattoi vähä nukahtaakin välillä...

Tallinnassa käytävä laivasta pois oli huomattavasti lyhyempi. Satamassa meillä oli kuitenkin sellainen ongelma, ettemme tienneet missä rautatieasema eli "baltijaami" (tai joku sen kuuloinen) oli, ja vastaan tuli vain suomalaisia matkalaukkuineen. Siispä suuntasimme kaupungille päin ja kaikkia osaamiani kieliä käyttäen ja kaikilta (tosi monelta) ei-suomalaisilta näyttäviltä kysyttyämme menimme raitiovaunulla(!) asemalle. Epätoivo oli jo vallannut meidät, mutta meillehän jäikin jopa 15 min aikaa ostaa liput ja löytää oikea laituri.

Vaikeinta oli löytää oikea laituri, mutta sekin onnistui ja pääsimme vihdoin junaan. Pelasin melkein koko parin tunnin matkan shakkia Aaron kanssa, yhtä ja samaa peliä, josta ei meinannut tulla loppua (koska minä nukuin aina siirtojeni välillä Aaron miettiessä omaa seuraavaa siirtoaan). Inka ja Anneli nukkuivat ja söivät karkkia. Eivät tosin samaan aikaan. Herättyään söivät ja syötyään nukkuivat. Tartossa Jaan oli asemalla perheineen vastassa ja siellä kävimme jäätävän isossa ja hienossa marketissa ostamassa ilta- ja aamupalaa.

Huikean shoppailukierroksen jälkeen ajoimme viimein Palamuseen. Emme majoitu rahvamajaan kuten kesänuoret ennen meitä, sillä siellä on muita asukkeja niin ettemme sekaan mahdu. Jaan on järjestänyt meille asunnon kerrostalosta. Se on aika karu, mutta siitä lisää myöhemmin. Ensimmäisen yön täällä nukuimme sikeästi totuttuamme hajuun.

Tässä kuva päivän asukokonaisuudesta. Paidat saimme Ikaalisten srk:lta. Inka on painanut kuvat. Kristuksen vaaleansiniset sissit ovat vaihtuneet vaaleanpunaisiksi Kristuksen misseiksi (paitsi Aaro, joka on sitten possu).

Aamulla menimme cooliin kirkkoon aamuhardeen ja sieltä Jaan kuskasi meidät vanhainkotiin esiintymään. Aika monella vanhuksella oli ollut hiljattain synttärit, joten lauloimme muiden laulujen lisäksi "Paljon onnea KAIKKI" ja söimme rusina-omena-suklaapullaa. Keikan jälkeen vietimme aikaa Kalevipojan museossa siinä jossain aika lähellä.

Iltapäivällä palattuamme kävimme Palamusen paikallisessa kapakassa (ainoassa) syömässä ranskalaisia erilaisilla lisukkeilla. Sitten suunnittelimme kolmen viikon ohjelmamme ja lähdimme Jogevaan kauppaan ostamaan leipää ja vettä (ei me niin köyhiä olla mutta kaikkea muuta jo oli jääkaapissamme eiliseltä). Nyt olisi tarkoitus viettää vähän vapaa-aikaa. Eli minä ja Anneli lähdetään treenamaan ja Inkasta ja Aarosta en sitten tiedä.

Koitin kovasti laittaa kuiviksia mukaan, koska niitä te kaikki kuitenkin kaipaatte kun olen täällä. Eniten jännittää montaki kirotusvihrettä tuli tehtyä ja kauanko niistä saa kuulla. X)

terveisin Hietikko

1. Onpas teillä stylet paidat! Kaikissa on kalatkin oikein päin! >D

Friikartulit on aika käyttökelpoinen sana paikallisessa kapakassa. (Ihan vaan vinkkinä, että ne viinerit ovat nakkeja, jos ette vielä hoksanneet.) Jos listassa näkyy hakkliha juustuga, niin sitä voin ainakin suositella. Ahjukana ja pikkpoiss tuli myös aikaisempina vuosina tutuiksi.

Te saatte tehdä hienoa työtä siellä. Siunausta teille kaikille!

PS. Church, the coolest place in Palamuse, totally rocks!

Terveisin,
    Tekninen tuki

2. Hyvä että ootte päässeet turvallisesti perille!

T: Annen isosisko

3. Tervikset Koivikon yöstä. Huomenna alkaa ripari 2012 vol 3. Voih, te niiiiiiiin ootte siellä. Palamuse <3 Kohta päivärytmi alkaa hahmottua ja hardworkkikin alkaa. Kääpan vanhainkodin asukit ovat lutusia ja Kalevpoegin museo kokemus...been there, done that;) Kristus kanssanne joka hetki ja joka tilanteessa. Terkkuja Jaanille, Ingridille, Aarolle, Loolle ja Olaville sekä kaikille tutuille siellä (mm. Krissu, Karin, Milvi, Niina, Meelis, Valdor, Evelin, Merilin, Arne, Tiina etc.) P.S. Suosittelen ahjukanaa kaikille.

4. Jei mahtava teksti Hietikko :) ihanaa että ootte päässy pienistä kommelluksista huolimatta turvallisesti perille. Suljemme teidät rukouksiin ja Isän suurten käsivarsien suojaan!
    t.ämmä (se toinen nuoriso-ohjus)

5. Kiva kuulla, että olette päässeet turvallisesti perille! Taivaaallisen isän siunausta ja kirkkautta teille, että voitte loistaa Kristuksen valona siellä, missä sitä eniten tarvitaan.

"Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona niitä monenlaisia koettelemuksia, joihin joudutte.
    Tehän tiedätte, että kun uskonne selviytyy koetuksesta, tämä kasvattaa teissä kestävyyttä.
    Ja kestävyys johtakoon täydelliseen tulokseen, jotta olisitte täydellisiä ja eheitä, ette vajaita miltään kohden.
    Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta."

Herra antakoon teille oikeat sanat oikeaan aikaan, että työnne tuottaisi mahdollisimman suuren sadon. :D
    Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä.
    Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen.
    Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan.
    Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. AAMEN!

6. Komiaa lukea teidän kuulumisia Nelpurin puhelimella. Ootta kovia. Siukkuja sinne! :)
    t. Juniori

7. voi raukat :) siunaust :)
    -suski-
    (meni hermot tähän kommentti systeemiin)